Spotpriskontrollen hos Strømsjef.no: Medlemsanalyse avdekket betydelig overbetaling
Strømsjef.no gjennomførte nylig en kontroll av strømregningen til et medlem med avtalen Aktiv Bedrift hos Fortum. Denne første beregningen viste en betydelig overbetaling, noe som førte til at medlemmet valgte å gå ut i media med saken.
I media uttalte Fortums kommunikasjonssjef Myrseth at avtalen Aktiv Bedrift innebærer at selskapets kraftforvaltere aktivt jobber for å oppnå en bedre pris enn Fortums standard spotavtale, Spot Bedrift – og at de har klart å slå spotprisen fem år på rad.
Vi ønsket å undersøke om dette stemte og utførte derfor en grundig gjennomgang av alle strømfakturaene for medlemmet gjennom hele 2023. Resultatene viste at medlemmet hadde betalt over 13.000 kroner mer enn spotprisen. Denne oppdagelsen stiller spørsmål ved hvorvidt avtalen faktisk lever opp til det som ble uttalt.
Basert på disse funnene har vi sendt resultatet av undersøkelsen til Forbrukertilsynet for videre vurdering av om avtalen oppfyller kravene til markedsføring og gjennomsiktighet.
Etter denne saken har Strømsjef.no mottatt flere forespørsler fra andre bedrifter som ønsker å kontrollere sine strømregninger for å avdekke om de betaler mer enn nødvendig. Flere resultater er på vei!
Link til artikkelen
Har du en bedrift og ønsker du å få kontrollert din strømregning med Spotpriskontrollen? Send oss en e-post på post@stromsjef.no
Les hele artikkelen her
Per Arne (44) betalte nesten 17.000 i tjenester han ikke trengte: – Mange sjekker nok ikke dette
ADVARER: Per Arne Tinglum ble klar over at han betalte nærmere 17.000 kroner i året for strømtjenester han ikke hadde bruk for. Nå vil han at andre strømkunder skal bli mer observant på regningene sine, sånn at de ikke bruker store summer på unødvendige tjenester. Foto: Tor Martin Årseth
Strømkostnader er ikke nødvendigvis bare nettleie og forbruk. Det fikk Per Arne Tinglum (44) fra Namdalseid erfare. Han føler seg lurt til å kjøpe dyre tjenester han ikke trenger.
NAMDALSEID: For de fleste som skroller nedover i feeden på Tiktok, er dette bare underholdning og tidtrøyte.
Men noen ganger kan man komme over ting som faktisk betyr noe.
Slik var det også for Per Arne Tinglum (44) fra Namdalseid.
En dag dukket det plutselig opp noe som fanget interessen hans.
En svenske som ble omtalt som «Strømmens Robin Hood».
Han la ut videoer som handlet om strøm, mange av dem om hvordan mange kunder ble lurt av strømselskapene til å kjøpe tilleggstjenester de ikke trenger.
Mye å spare
Tinglum hadde aldri vært spesielt opptatt av strømavtalen han hadde, og regnet med at strømselskapene anbefalte ting han faktisk trengte.
– Jeg har trodd på det strømselskapene har solgt inn, og at dette er tjenester jeg trenger, sier bonden på Namdalseid.
Da han ble oppmerksom på «Robin Hood», eller Mathias Nilsson som han egentlig heter, ble han nysgjerrig.
Han meldte seg inn i svenskens Facebook-gruppe, og fulgte anmodninga om å sende inn en kopi av strømregninga, for å se om det var penger å spare.
MYE HAR ØKT I PRIS: Per Arne Tinglum Tinglum tok over heimgården på Haugset i 2014. Siden den gang er det mange ting som trengs i drifta som har økt i pris. – På de ti årene er det mye av utstyret du trenger som har dobla seg i pris, sier han. Da er det greit å spare en del på unødvendige penger på strøm. Foto: Tor Martin Årseth
Tror mange betaler for mye
For Tinglum hadde flere tjenester han betalte for hos Fortum; «Ekspress», «Elsikker», «Online pluss» og «Prisfrys».
Dette er tjenestene
Ekspress: Denne tjenesten gjør at du får raskest mulig hjelp når du trenger det.
Elsikker: Dekker egenandel opptil 10 000 kr i forbindelse med lynnedslag, overspenning og elektroniske feil som kan gi skader på elektriske artikler.
Online pluss: Gir deg varsling ved unormalt forbruk, kostnadsrapport, kostnadsanalyser, to timer energi-økonomisk rådgivning, budsjettering av strømkostnader og effektanalyse.
Prisfrys: Med denne tjenesten kan du fryse strømprisen i korte perioder.
Tilleggstjenestene og det faste månedsbeløpet kommer på totalt 458 kroner i måneden. Med tre strømmålere på gården, blir det 1.374 kroner per måned. Eller 16.488 kroner per år.
Da han kikket nærmere på hva tjenestene var, innså han at dette ikke var noe han hadde behov for i det hele tatt. Han hadde heller aldri brukt dem.
– Du skjemmes litt av deg selv og at du ikke har tatt deg tid til å kikke mer nøye på strømavtalen, sier Tinglum, som håper at flere nå kan få øynene opp for at de bruker mye penger på tjenester de ikke trenger.
– Mange sjekker nok ikke dette, så det er nok mange som betaler for ting de ikke har bruk for, mener han.
DYRT: Tilleggstjenestene koster mye penger, og Tinglum mener at han ikke hadde behov for noen av dem. Nå har han sagt dem opp, og sparer mye penger.
NA har vært i kontakt med strømselskapet Fortum, som sier at det er viktig for dem at kundene tar gode og riktige valg basert på deres behov, og at de får nytte av tjenestene.
– Dersom en kunde opplever at en tjeneste ikke står til forventning eller dersom kundens behov eller preferanser endrer seg, så står kunden alltid fritt til å gjøre endringer. Ingen av våre tilleggstjenester har bindingstid, og kunden har full oversikt over sine valgte avtaler på sin bedrifts brukerportal og på den månedlige fakturaen, sier Kristian Myrseth, kommunikasjonssjef i Fortum.
Les hele svaret til strømselskapet lenger ned i saken.
Strømvarsleren
Det var altså Mathias Nilsson som gjorde bonden på Namdalseid klar over at han betalte mer enn det han trengte for tjenester strømselskapet tilbød.
Han har 12 års erfaring fra bransjen, hvor han jobbet med salg i flere av de store strømselskapene.
Til slutt fikk han nok, og omtaler seg nå som en «whistle blower».
Under navnet Strømmens Robin Hood, hjelper han nå folk med å forstå strømregninga. For han mener at mange betaler altfor mye for tilleggstjenester de ikke har bruk for, og som strømsalgselskapene tjener store penger på.
– Det dyttes på med tilleggstjenester, de øker plutselig prisene på strømavtalene, og de satte seg ikke ned med kundene så de skjønte hva de takket ja til, sier Nilsson.
Han reagerer også på at selskapene tjener godt på betalingsutsettelser.
– Folk må ha strøm, og så tjener de mye på renter på utsettelser. Det mener jeg er ondskap.
Lang oppsigelsestid
En annen ting han reagerer på, er at mange strømselskaper opererer med lang bindingstid på tjenestene de selger.
I tilfellet med Fortum, har bedriftsavtaler ett års oppsigelsestid.
ROBIN HOOD: Mathias Nilsson, bedre kjent som «Strømmens Robin Hood», er kritisk til praksisen hos mange strømselskaper. Gjennom sitt virke som strø-influenser gjør han folk oppmerksomme på blant annet kostbare tilleggstjenester folk ikke trenger. Foto: Privat
– Hvis du nå oppdager, sånn som Per Arne, at du har blitt lurt og ikke ønsker å være kunde lenger, så har du oppsigelsestid på ett år.
Bruddgebyret for å komme seg ut av avtalen er for Tinglum 9.000 kroner.
– For det første dytter de på deg tilleggstjenester. Og når du ikke lenger ønsker å være kunde hos et selskap som har lurt deg for penger, så tvinges du til å være det i lang tid.
Fortum har fått kritikk for praksisen tidligere, og flere misfornøyde kunder som har følt seg lurt, har stått fram i media.
– Hvis de ikke fjerner bruddgebyret, kommer jeg til å lage en spleis, sier Nilsson.
Klart råd
Til tross for at Forbrukerrådet har strammet inn på hva strømsalgselskapene har lov til å gjøre når de selger inn tilleggstjenestene, er det fortsatt mange som går i fella. Det er mange som kjenner på skam over å ha inngått slike avtaler.
– Men det er strømselskapet som skal skamme seg. Det er de som har gjort noe dumt, og så er det kunden som har fått konsekvensene, sier Nilsson.
Han har følgende råd til folk når de skal inngå strømavtale.
– Den største feilen man gjør, er at man tar beslutning basert på følelser. Du må alltid se hva som står på side to i avtalen. Strømselskapene vil ikke at du skal gjøre det. Når de også opererer med ord som «trygt» og «enkelt» i markedsføring, så tror folk på det.
Han anslår at flere hundre tusen kunder i dag har dyre tilleggstjenester de ikke har bruk for, og oppfordrer alle til å se hva de faktisk betaler for.
Dette svarer selskapet
– Godt opplyste kunder er også de mest fornøyde og lojale kundene, det er også de som får best utnyttelse av tilleggstjenestene. Akkurat derfor har vi høyt fokus på god kvalitet, tydelig formidling av all viktig informasjon og behovsavklaring med kunden i bestillingsløpet, sier Kristian Myrseth, kommunikasjonssjef i Fortum.
Myrseth forklarer at avtalen Aktiv Bedrift innebærer at kraftforvalterne i Fortum aktivt jobber med mål om å oppnå en bedre pris enn selskapets standard spotavtale Spot Bedrift, som kun følger spotprisen på Nordpool.
– Det er noe man har oppnådd fem år på rad, understreker Myrseth.
Siden avtalen innebærer aktiv kraftforvaltning som innebærer å se lengre fram i tid, har avtalen en oppsigelsestid på 12 måneder.
– Dette kommer tydelig fram i avtalevilkårene. På generelt grunnlag, hvis kunder har spørsmål, anbefaler vi alltid at de tar kontakt med vår kundeservice for å få svar eller løse potensielle utfordringer.
På spørsmål om Tinglum slipper bruddgebyret, har ikke Fortum svart!!!!!!
Per Arne (44) betalte nesten 17.000 i tjenester han ikke trengte: – Mange sjekker nok ikke strømregningen
Spotpriskontrollen fra Strømsjef.no – Sjekk om du betaler for mye
Har du en bedrift og er usikker på om du får den riktige prisen på strøm? Strømsjef.no sin Spotpriskontroll analyserer dine strømregninger og avdekker om du betaler mer enn nødvendig. Flere kunder har allerede oppdaget overbetaling – er du neste? Send oss en forespørsel så tar vi kontakt med deg.